Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 

 

 
 

Izdrukāt

Par šo rakstu saņemtas 5057 atsauksmes
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Savādais veļas pulveru tirgus

Ģirts Strazdiņš,
projekta vadītājs


Tehnoloģijas pasaulē ir attīstījušās tik tālu, ka labu efektu par pieņemamu cenu var sasniegt ar videi mazkaitīgu veļas pulveri. Tad kāpēc gan mums ir jālieto tādi produkti, kas piesārņo upes, ezerus, jūru, nobeidz attīrīšanas iekārtu baktērijas, izraisa alerģijas un kurus beigu beigās jau sen vairs Eiropā neviens nelieto?!


 

Savādi – kopš 1996. gada, kad VAK veica veļas pulveru pētījumus, nekas būtisks tirgus piedāvājumā nav mainījies. Parādījušies jauni nosaukumi, daži vecie pazuduši, bet kopumā lielās transnacionālās korporācijas kā «Henkel», «Benckiser», «Procter & Gamble», «Cusson’s» un «Lever» savu piedāvājumu Latvijas tirgum nav mainījušas. Pamatformula ir viena un tā pati – pārdot lētu (lasi: videi kaitīgu) sastāvu par dārgu cenu. Dīvaini, ka šīs pašas kompānijas, kas sadala arī Rietumeiropas tirgu, tur piedāvā pavisam cita sastāva mazgāšanas līdzekļus (ML). Ir, protams, atšķirības likumdošanā – ko drīkst un ko nedrīkst pārdot, vēl lielākas atšķirības ir likumdošanas ievērošanā no valsts institūciju puses un neapšaubāmi arī – patērētāju pieprasījumā. Un tomēr – ja, piemēram, «Procter & Gamble» ieguldītu tikpat līdzekļu videi mazāk kaitīga pulvera reklāmā, cik šobrīd iegulda, reklamējot Tide vai Ariel, – vai tad cilvēki nenoticētu un nepirktu videi draudzīgāku pulveri? Tomēr nav nedz šādu reklāmu, nedz tirgus piedāvājuma. Jo viņi jūtas gauži ērti – kas gan nekaiš Latvijā pārdot lēta sastāva pulveri par tādu pašu cenu kā Zviedrijā kvalitatīvu? Jo īpaši – zinot, ka Latvijas likumdošana paredz tikai vienu ierobežojumu ML sastāvam – pulveros virsmas aktīvo vielu bioloģiskās sadalīšanās pakāpei jābūt vismaz 80%. Lai gan tas nav visai stingrs normatīvs, pat arī to vienu Latvijā neviens nepārbauda. Un ražotāji to ļoti labi zina... Tātad – pārdodam, ko vien gribam! Lai dzīvo mūsu valsts un tās lētticīgie iedzīvotāji, kas ar vienu roku būvē dārgas attīrīšanas iekārtas par Rietumeiropas valstu un banku līdzekļiem, bet ar otru mierīgi pārslogo tās ar sadzīves ķīmiju! Galvenais, ka viss notiek – nauda griežas. Un gala iznākumā – kā jūra bija piesārņota, tā paliek piesārņota.

Cik veļas var izmazgāt par 1 Ls

Pulvera marka kg veļas
Deni 58
BioS 56
Ixi 54
Rex 49
Sano 48
LV 47
Aistjonoks 45
E 42
Bio Est 41
Dosia 39
Surf 39
Bonux 37
Bobas 35
Neutral 27
Mini Risk 25
Bold 24
Pulvera marka kg veļas
Frosch 24
Persil 24
SA 8 (Amway) 24
Tide 24
Bembi 23
Ariel 22
Lanza 22
Omo 22
Bingo 21
Test 21
Perwoll 20
Regent 20
Fax 19
Formula Sette 18
Dato 8

Fosfora procentuālais daudzums veļas pulveros

Pulvera marka P (%)
Bio Est 0
Bobas 0
Dato 0
Formula Sette 0
Frosch 0
LV 0
Mini Risk 0
Neutral 0
Raduga 0
Regent 0
Perwoll 0
SA 8 0
Persil 1
Biolan 3
Efekts 3
Kapeļ 3
Dosia 3
Ljuks 3
Rex 3
Aist 4
Pulvera marka P (%)
Tide 4
Jatj 4
Aistjonoks 4
Ariel 4
Bingo 4
Bonux 4
Ixi 4
Lanza 4
Mifs 4
Bembi 5
Deni 5
E 5
Fax 5
Test 5
Bold 5
Losk 5
Omo 5
Surf 5
BioS 9
Sano 10
Lotos 10

 

Pamatojoties uz šogad veiktajiem pētījumiem, tomēr varam ieteikt dažas «bezdelīgas» nožēlojamā tirgus piedāvājumā. Mazgāšanas līdzekļi, kas atbilst lielākajai daļai kritēriju, kurus izvirza VAK, ir: Mini Risk, Neutral, Frosch, SA 8 un LV.

Pirmie trīs minētie ir nopērkami lielākajā daļā lielveikalu, «Drogās», kā arī vairākos nelielos veikalos. SA 8 var pasūtīt tikai pie Amway produkcijas izplatītājiem (sk. «Vides Vēstis» – 2002. gada februāra nr., 61. lpp.).

Ir ML, kas atbilst vairākiem kritērijiem un kurus varētu ieteikt kā – vidēji labus. Tomēr mēs to nedarīsim, jo salīdzinājumā ar skandināvu tirgu, arī šie ietilptu starp 5–10% vissliktāko.

Zināšanai – arī Latvijā ražotais ML «Kastanis» atbilst daudziem vides kritērijiem, tomēr pagaidām vēl nevaram viennozīmīgi ieteikt šo līdzekli, jo neesam analizējuši šķidro ML grupu. Sekojiet jaunumiem www.videsvestis.lv

Zviedrijā zaļie iesaka lietot Ariel. Arī mēs, analizējot Zviedrijā un Dānijā iegādāto Ariel, pārliecinājāmies, ka no Latvijā nopērkamā tas atšķiras kā diena no nakts. Rietumeiropā «Procter & Gamble» savu pulveri ir nosaucis par Ariel Future. Varbūt vajadzētu padomāt par produkta nosaukuma maiņu arī Latvijā – Ariel Past? •

 

VAK iesaka lietot vienīgi kādu no šiem pieciem veļas pulveriem

Projektu atbalsta Zviedrijas Dabas aizsardzības fonds un
Latvijas Vides aizsardzības fonds