Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 

 

 

 
 

Izdrukāt

Par šo rakstu nav saņemta neviena atsauksme
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Ekonomiski un videi draudzīgi vieglie kravas automobiļi

Arnis Bergs

Aizvien biežāk notiek dažādi semināri un konferences, kur spriež par to, kā, lieki nepiesārņojot gaisu, veikt dažādus pārvadājumus pilsētās. Protams, daudzi jau tāpat vairs lieki nebraukā un saziņai izmanto telefonu vai tīmekli, uz mājām brauc ar sabiedrisko transportu, velosipēdu vai iet kājām. Taču sastrēgumi liecina, ka tikpat daudzi joprojām brauc ar automašīnu. Bet kravu pārvadājumi ir joma, kurā izvēles iespēju ir mazāk. Jā, var un ir nepieciešams diskutēt par pasaules ekonomikas globalizācijas radītajiem, daudzos gadījumos no cilvēku dzīves telpas saglabāšanas viedokļa nelietderīgajiem pārvadājumiem. Jā, varam cerēt uz loģistikas turpmāku racionalizāciju, tomēr skaidrs arī tas, ka komersanti, tiecoties uz maksimālu ekonomiskumu, pārvadājumus jau ir optimizējuši. Izmešu un patērēto naftas produktu tālāka samazināšana kravu pārvadājumos, it īpaši tā sauktajās pēdējā kilometra piegādēs, nav iespējama bez transporta tehnoloģiju pilnveidošanas un pilnīgi jaunu risinājumu ieviešanas.

Autotransporta nozare ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu (SEG) avots Eiropas Savienībā. Ja autotransporta radītie izmeši jeb emisijas turpinās pieaugt, cīņā pret klimata pārmaiņām būtiski tiks apdraudēti citu nozaru pūliņi. Mērķis ir līdz 2050. gadam CO2 emisijas autotransporta jomā samazināt par 60%, salīdzinot ar 2009. gadu. Lai sasniegtu šo emisiju samazināšanas mērķi, Eiropas Savienībā autoražotājiem ir noteiktas prasības samazināt jaunajiem automobiļu modeļiem no izpūtējiem nākošo piesārņojumu, proti, vidējais līmenis, kas jāsasniedz līdz 2015. gadam, jauniem automobiļiem ir 130 g/km. Citi emisiju rādītāji apkopoti EURO 5 sistēmā, kur kontrolē slāpekļa oksīda (NOx), ogļūdeņražu (THC), metānu nesaturošo ogļūdeņražu (NMHC), oglekļa oksīda (CO) un cieto daļiņu (PM) daudzumu uz nobraukto attālumu (g/km).

Emisiju samazināšanas prasības attiecas arī uz kravas automobiļiem, jo liela daļa kravu pārvadājumu notiek tiešā cilvēku dzīves vietu tuvumā, nodrošinot piegādes veikaliem un pakalpojumus birojiem. Saskaņā ar «Eurostat» datiem, vairāk nekā pusi no visām kravām ar auto pārvadā attālumā, kas mazāks par 50 kilometriem. Visvairāk apdzīvotās vietas piesārņo tieši vieglie kravas automobiļi. Tos izmanto pārtikas un citu preču pārvietošanai, kā arī celtniecībai un remontdarbiem vajadzīgo materiālu pārvadāšanai. No tā, kāds ir šo automobiļu radīto izmešu saturs un apjoms, atkarīgs ne tikai klimats nākotnē, bet arī tuvumā dzīvojošo cilvēku veselība.

Piemērs izmešu samazinājumam – «Peugeot»

Viens no līderiem jauno automobiļu izmešu samazinājumā ir Francijas autobūves koncernā «PSA Peugeot Citroen» ietilpstošais «Peugeot». Koncerns jau 2010. gadā sasniedza savu automobiļu CO2 izmešu vidējo rādītāju 131 g/km, 2011. gada beigās «Peugeot» modeļu CO2 izmeši vidēji bija 128,6 g/km, bet saskaņā ar 2012. gada maija datiem – 125,2 g/km. Tādējādi «Peugeot» jau ir sasniedzis 130 g/km robežu, ko Eiropas Komisija noteikusi par mērķi izmešu samazinājumam līdz 2015. gadam.

Kādi ir «Peugeot» vieglie kravas automobiļi, kas sekmē CO2 un citu EURO 5 ietverto izmešu samazinājumu? Viskompaktākais gan «Peugeot», gan arī visu citu moderno komercautomobiļu vidū ir Bipper: praktisks, izturīgs un ietilpīgs komercautomobilis, kura kravnesība ir aptuveni 600 kg. Bipper paredzēts izmantošanai galvenokārt pilsētā: automobilis ir tikai 3,864 m garš, un tā kompaktums atvieglo iekļaušanos pilsētas satiksmē, kā arī novietošanu stāvvietās. Gan benzīna (vidējais patēriņš – 6,9 l/100 km), gan dīzeļmotora (vidējais patēriņš – 4,3 l/100 km) komplektācijā Bipper izmešu apjoms atbilst šobrīd augstākajām – EURO 5 – prasībām.

Lielākām kravām (no 625 kg līdz 750 kg) paredzēts «Peugeot» Partner. Automobilis ar benzīna vidējo patēriņu 8,2 l/100 km vai dīzeļdegvielas – 5,7 l/100 km izpilda EURO 4 normu. Arī lielākajam vieglo kravas automobiļu kategorijas «Peugeot» automobilim Boxer visu sešu dzinēja modeļu komplektācijas versijās izmešu apjoms iekļaujas EURO 4 normā. Boxer, kam kravnesība ir no 1150 kg līdz 1575 kg, vidējais degvielas patēriņš ir no 7,9 l/100 km līdz 9,3 l/100 km.

Elektromobilis izmešu samazinājuma mērķu sasniegšanai

Protams, automobiļu modernizēšana, lai samazinātu izmešus, prasa papildu izmaksas. Tādēļ arī šis varētu būt viens no iemesliem interesei par bezizmešu transportlīdzekli – elektromobili. Ja ir jāinvestē, tad, lai turpinātu jauno automobiļu vidējo izmešu samazināšanu, radikāls risinājums ir elektromobiļi, kas ar savu «nulle izmešu» apjomu spēj būtiski samazināt jauno automobiļu izmešu vidējo rādītāju.

Attīstot savas elektromobiļu tehnoloģijas, «Peugeot» ir izstrādājis elektrisko kravas automobili Partner Electric. Lai arī no 2012. gada beigām pārdošanai sagatavotā «Peugeot» Partner CO2 izmeši ir tikai 118 g/km, uz Partner bāzes izstrādātais elektromobilis Partner Electric ar 0 g/km sekmēs izmešu vidējā rādītāja samazināšanu.

Partner Electric, kura kravnesība ir 685 kg, uzlādējams divējādi: no parastā elektrotīkla (16A) 6–9 stundu laikā vai no speciālās uzlādes iekārtas (125A) 30 minūšu laikā līdz 80% no akumulatoru kapacitātes. Ar 22,5 kWh akumulatoriem aprīkotajam automobilim nobraukums ar vienu uzlādi saskaņā ar Eiropas standarta mērījumiem ir līdz 170 km.

Mēs Latvijā varētu par auto problēmām daudz nelikties zinis, cerot, ka ar laiku viss tāpat nostāsies īstajās vietās un to diktēs Eiropa un nauda. Pamazām veco modeļu automašīnas nomainīs energoefektīvās – tās, kas vidi piesārņo minimāli, un arī pilsētu gaiss tādēļ kļūs tīrāks. Protams, tas notiktu daudz ātrāk, ja par šādām automašīnām būtu jāmaksā mazāki nodokļi, ja tās varētu stāvvietās novietot bez maksas. Bet pašreizējā autotransporta nodokļu un cita veida atbalsta sistēma Latvijā nav diez ko atbilstoša izmešu samazināšanas, kā arī energoefektivitātes un atjaunojamo energoresursu izmantošanas mērķu sasniegšanai. Turklāt – vai tas, kā autotransportu izvēlas valsts iestādēs, ir izmantojams par piemēru virzībā uz ilgtspējīgu mobilitāti? Vai ir pietiekami apzināta kravas automobiļu neaizstājamība «pēdējā kilometrā»? Kad pienāks tas laiks, kad atbildes uz šiem jautājumiem būs ilgtspējīgas un zaļas, tad piedzīvosim to, ka uz pilsētas galvenajām ielām gaiss būs tik tīrs kā parkā. •