Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 

 
 

Izdrukāt

Par šo rakstu saņemta 1 atsauksme
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Kā tikt uz priekšu elektriski

Arnis Bergs,
Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības valdes priekšsēdētājs


Jau gadiem ilgi elektromotors ir vienīgais dzinējs tādos transporta līdzekļos kā tramvajs, trolejbuss un elektrovilciens. Tam ir plašs pielietojums arī salikumā ar dīzeļģeneratoru: dīzeļģenerators ražo elektroenerģiju elektromotoram, kas griež kuģa dzenskrūvi vai riteņus kravas automašīnām. Vieglajos automobiļos elektromotors tiek izmantots jau kopš auto vēstures sākuma – līdz pat 20. gadsimta 20. gadiem elektromobiļi sekmīgi attīstījās paralēli iekšdedzes dzinēju automašīnām. Arī vēlāk autorūpnīcas laiku pa laikam nelielā skaitā izgatavoja elektromobiļus, piemēram, «Rīgas autobusu fabrika» pagājušā gadsimta 70. gados konstruēja un izgatavoja elektrodzinēja mikroautobusus, savukārt Krievijas autorūpnīca izgatavoja vieglos elektromobiļus VAZ-2801. Tagad aizvien populārāki kļūst arī citi elektrotransporta veidi.


Piesārņo divreiz mazāk

Pasaulē pašlaik valda tendence samazināt vides piesārņojumu, tāpēc ļoti vilinoša ir iespēja neradīt izmešus transporta darbības vietā, un šīm vēlmēm teicami atbilst tieši elektromotors. Turklāt, pateicoties lielajam lietderības koeficientam (90%), elektromotora darbībai nepieciešamās elektrības ražošanas procesā tiek radīts krietni mazāk izmešu nekā iekšdedzes dzinējiem. Piemēram, pie elektroenerģijas ražošanas emisijas faktora 443 g/kWh (ES vidējais rādītājs) elektromobiļi, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja automašīnām, rada divas reizes mazāku CO2 izmešu apjomu. Šajā salīdzinājumā ņemti vērā visi zudumi, to skaitā elektropārvadē un akumulatoru uzlādes–izlādes procesā.

Meklējot risinājumus ilgtspējīgam – energoefektīvam, videi draudzīgam un ekonomiskam – transportam, interesi par elektromotoru rosina vēl vairākas tā priekšrocības:

  1. elektrības ražošanā radušies izmeši atrodas ārpus pilsētu centriem;
  2. elektrības ražošanas un akumulatoru utilizācijas uzņēmumu radīto piesārņojumu ir iespējams kontrolēt;
  3. elektrība ir atjaunojams resurss, jo to var iegūt gan no saules, gan vēja un ūdens enerģijas, kas nerada izmešus.

Ietilpīgi akumulatori

Par spīti visiem labumiem, ko dod braukšana ar elektromobiļiem, plašāka to izmantošana līdz šim bija ierobežota, jo ar vienu akumulatora uzlādi varēja nobraukt tikai nelielus attālumus, tad krietnu laiku nācās uzkavēties uzlādes vietā. Tagad ar elektrisko motoru aprīkoto individuālo transportlīdzekļu (ET) attīstība pasaulē ir ieguvusi paātrinājumu, jo pieejami jauna veida akumulatori un akumulatoru lādētāji. Plašā izvēlē ir slēgtā tipa svina akumulatori, kas izmantojami divriteņu ET transportlīdzekļiem, kā arī litija akumulatori, kas ir vieglāki un ietilpīgāki. Viedais lādētājs nodrošina saudzīgu un iespējami ātru akumulatora uzlādi no parastajām sadzīves rozetēm, kā arī automātisku atslēgšanos pēc uzlādes pabeigšanas. Uzlādes laiks dažādiem ET ir atšķirīgs, bet nav lielāks par astoņām stundām (elektromobiļiem), kas nodrošina pilnībā iztukšota akumulatora uzlādi nakts vai darba dienas laikā. Ja ir pieejams jaudīgs elektroenerģijas tīkla pieslēgums, tad ar speciālu «ātro» lādētāju akumulatoru var uzlādēt arī nepilnas stundas laikā. Dienas nobraukumu var palielināt, veicot īslaicīgas uzlādes starp braucieniem, un tās pieļauj akumulatoru lietošanas noteikumi. Dzīvē visādi gadās – arī tā, ka «Latvenergo» tīklā nav elektrības, tad ET akumulatoru var izmantot par rezerves barošanas avotu. Piemēram, elektriskā velosipēda akumulatora ietilpība ir aptuveni 0,5kWh, kas gaismu no velosipēda luktura varētu nodrošināt pat vairākas diennaktis.

Elektromotora priekšrocības salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju:

  • lielāka energoefektivitāte: dīzeļdzinējs 65% no tam pievadītās enerģijas «izmet» atmosfērā siltuma un skaņas enerģijas formā, savukārt elektromotora enerģijas zudumi ir tikai 10%;
  • nemainīgi liels griezes moments, kas nodrošina labākas transportlīdzekļa gaitas īpašības un dod iespēju izveidot transportlīdzekļus bez pārnesumu kārbas;
  • vienkāršākas vadības ierīces, kas ekspluatācijā ir drošākas un kuras nākas remontēt daudz retāk;
  • transportlīdzekļa kopējā konstrukcija ir vienkāršāka, jo nav aizdedzes, degvielas padeves, eļļošanas un izplūdes sistēmas, nav filtru, startera un ģeneratora;
  • nerada izmešus tā darbības vietā un nepatērē skābekli, tas dod iespēju transportlīdzeklim strādāt arī slēgtās telpās.

Griez pedāļus, kad gribi

Pašlaik cilvēki visplašāk izmanto elektrisko velosipēdu, piemēram, Nīderlandē 2009. gadā tie bija 12%. Arī Latvijā gandrīz pustūkstotis iedzīvotāju šādus velosipēdus izmanto jau vairākus gadus. Braucamā jauda ir 0,25 kW – salīdzinoši tā nav liela, tomēr jāņem vērā, ka riteņbraucējs amatieris spēj attīstīt tikai aptuveni pusi no šīs jaudas. Tātad 0,25 kW motors tradicionālo velosipēdu papildina ar divu cilvēku jaudu, ļaujot ikdienas braucienus veikt pat neiesvīstot, kā arī palīdz pārvarēt ceļa kāpumus un ceļa posmus bez asfalta seguma. Pateicoties gaitas dinamikai, ko nodrošina elektromotora pastāvīgi lielais griezes moments, un mazajām ekspluatācijas izmaksām, elektrovelosipēdu aizvien biežāk izvēlas mopēda vietā.

Lēnīgs un uzticams klusētājs

Kā jau minēju, elektromobiļi ir daudz vienkāršāki par automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju, tāpēc daudz drošāki lietošanā – tos lieliski var izmantot nelieliem pārbraucieniem pilsētā. Lēngaitas elektromobilis ar maksimālo ātrumu līdz 45 km/h, kam jauda parasti nepārsniedz 5 kW, spēj bez skaņas un izmešiem vizināt divus cilvēkus un tonnu kravas. Latvijā lēngaitas elektromobiļus izmanto jau četrus gadus, un pa šo laiku pierādījies, ka nepieciešamība tos remontēt bijusi ļoti reta. Tas samazina pārdevēju iespēju nopelnīt arī vēlāk, tāpēc elektromobiļiem ir salīdzinoši lielāka pārdošanas cena. Tā kā lēngaitas elektromobiļi ir viegli, tos reģistrē kategorijā «Kvadracikls», tādējādi ar šādu transporta līdzekli drīkst braukt jau no 16 gadu vecuma, kā arī maksāt atvieglotu nodokļu slogu.

Lai palielinātu valsts energoefektivitāti, samazinātu autotransporta dūmgāzu radīto piesārņojumu, kā arī popularizētu ilgtspējīgus transportlīdzekļus, daudzas Eiropas valstis ir izstrādājušas konkrētus plānus elektromobiļu, elektrokvadraciklu, elektromotociklu un elektromopēdu izmantojuma atbalstam, kur galvenie pasākumi ir:

  • nodokļu atvieglojumi;
  • tiešs atbalsts ET iegādei, kas sasniedz pat 9000 eiro par elektromobili;
  • ET akumulatoru uzlādei paredzēto publiski pieejamo elektrības pieslēguma vietu izveide.

Rīgā pirmie publiskie pieslēgumi ET uzlādei ir izveidoti 2010. gadā, savukārt Latvijā no 2011. gada ir noteikts atbalsts ET iegādei un pielietojumam:

  • kopš 2011. gada 6. janvāra, pērkot transportlīdzekļus publiskajos iepirkumos, jāievēro zaļā iepirkuma kritēriji, proti, jāņem vērā enerģijas patēriņa un ķīmisko savienojumu izmešu apjoms transportlīdzekļa kalpošanas laikā;
  • tiek piešķirts atbrīvojums no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa;
  • ir izsludināts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas projektu konkurss, kas atbalsta ET pārbūvi un iegādi, kā arī publiski pieejamo elektromobiļu uzlādes punktu izveidošanu (atbalsta intensitāte – līdz 75%).

Pārvietošanās ar transporta līdzekli, kuru darbina elektromotors, ir videi draudzīga un ekonomiska, kā arī sniedz jaunas izjūtas. Un tagad sakarā ar naftas krājumu samazināšanos elektriskie transportlīdzekļi ienāk mūsu dzīvē uz palikšanu. Tie kļūs par ērtu un drošu pārvietošanās līdzekli visiem, kam ikdienā veicamais attālums samērojams ar akumulatora ietilpību. Un pierast pie nepieciešamības regulāri uzlādēt akumulatoru nevajadzētu būt nemaz tik grūti, jo ikvienam taču ir pieredze ar mobilā telefona aparāta akumulatora uzlādēšanu – tikai jāizbrīvē vēl viena parastā elektrības kontaktligzda!

Taču elektromotors nav vienīgais risinājums ilgtspējīgam transportam. Daudzas priekšrocības ir arī saspiesta gaisa motoriem, kā arī fosilās un biodegvielas izmantojumam tradicionālajā iekšdedzes dzinējā. Ekonomisko un vides faktoru iespaidā palielinās nepieciešamība dažādot izmantojamo transportlīdzekļu veidus, savukārt izvēli arvien noteiktāk iespaido precīzi aprēķini.

Plašāka informācija par bezizmešu transportlīdzekļiem mājaslapā http://www.bimab.lv. •