Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 
 

Izdrukāt

Par šo rakstu saņemtas 3 atsauksmes
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Igaunijas ledus ceļi – jäätee¹

Juris Smaļinskis;
autora foto


Ledus ceļi ir Baltijas valstu mērogā unikāli cilvēka veidoti un 21. gadsimtam neparasti ceļi, kas savieno Igaunijas kontinentālo daļu ar Monzunda arhipelāga salām, šķērsojot jūras šaurumus vai atsevišķus līčus. Tos veido brīdī, kad ir bijis liels un ilgstošs sals un ledus biezums ir sasniedzis 26-30 cm. Par tiem rūpējas (t.sk. veic monitoringu) Igaunijas autoceļu pārvalde, kuras interneta vietnē (http://www.mnt.ee/?id=10656) ikdienas atrodama aktuālākā informācija par katru ledus ceļu. Ledus ceļi Igaunijā pēdējā desmitgadē tikuši izveidoti vairākkārt, taču ļoti reti bijuši gadījumi, kad autosatiksmei atvērti visi seši. 2010./2011. gada aukstā ziema bija viena no tādām reizēm, tādēļ ekspedīcijā devāmies nekavējoties – februāra pēdējās dienās. Tālāk īsumā par pieredzēto.


Haapsalu–Noarootsi pussalas ledus ceļš

3,5 km garš ledus ceļš, kas šķērso Hāpsalu līci (Haapsalu laht) un savieno Hāpsalu pilsētu ar Noarootsi pussalu. Tas meklējams Hāpsalu centrā kā Vee ielas turpinājums pieminētā līča virzienā. Tā sākumā ir postenis, kurā dežurē divi vīri, kas kontrolē automašīnu uzbraucienu un seko, lai netiktu pārsniegts drošības intervāls – viens automobilis minūtē. Tiesa, agrajā rīta stundā, turp un atpakaļ braucot, sastopam tikai dažus braucējus. Šis ir pirmais un visīsākais no apmeklētajiem ledus ceļiem mūsu ceļojuma dienas «kolekcijā». To šķērsojot, gaisa temperatūra ir nokritusi līdz -28°C, kas ir šajā ziemā zemākais piedzīvotais temperatūras rekords. Labs sākums, lai «iesildītos» nākamajiem ledus ceļiem, kas ir jau krietni garāki un interesantāki.

Rohukűla–Vormsi salas ledus ceļš

9,5 km garš ledus ceļš, kas šķērso jūras šaurumu starp Rohukűla ostu un Vormsi salu. Automašīnu maz noslogots, bet jau interesantāks par iepriekšējo – kaut vai tādēļ, ka jābrauc pāri jūras šaurumam, nevis «iekšējam» jūras līcim. No auto loga labi saskatāma ziemeļos esošā Hobulaid – Zirgu sala, bet dienvidu pusē tikai zinātājam pamanāms Rukkirahu – zems un akmeņains sēklis ar vientuļu bāku uz tā. Līdztekus ledus ceļam pukšķina nelielais Vormsi prāmis, kas pārvadā pasažierus un spēkratus, kuru masa pārsniedz 2,5 tonnas. Ledus ceļu nākas nobraukt turp un atpakaļ, jo Vormsi ir brauciena galapunkts. Sākam izjust ledus ceļu «garšu».

Rohukűla–Hījumā salas ledus ceļš

25,5 km garš ledus ceļš, kas šķērso jūras šaurumu starp Rohukűla ostu un Hījumā salu. Šis ir viens no noslogotākajiem ledus ceļiem, tādēļ 15 minūtes stāvam automašīnu rindā, jo te plūsmu regulē luksofors. Protams, arī šeit ir neiztrūkstošais postenis, informējoši uzraksti un ceļazīmes. Hījumā salas ceļu paši igauņi dēvē par garāko ledus ceļu Eiropā – brauciens pa to ilgst aptuveni 40 minūtes. Ledus ceļš ir izveidots kādus 6 km uz dienvidiem no Hījumā prāmja līnijas un apmet slaidu loku Heinlaid salai, uz Hījumā iznākdams aptuveni 2 km dienvidos no Heltermaa ostas. Apbrīnojami, ka pirms visiem ledus ceļiem jau laikus izliktas norādes, tādēļ atrast tos nesagādā nekādas grūtības. Tikai mazliet jāzina igauņu valoda.

Hījumā–Sāmsalas ledus ceļš

18 km garš ledus ceļš, kas šķērso jūras šaurumu – Soela väin starp pirmo un otro lielāko Igaunijas salu. Tas sākas Tärkma ciemā un beidzas Triigi ostā. Šis ledus ceļš vietumis atgādina garu un platu skrejceļu, kura virsma ir tīrs ledus. Par bremzēšanu te jāaizmirst, kaut braukšana ar 60 km/h ātrumu ir gan atļauta, gan arī šķiet pietiekami droša. Nav jau kur ieskriet, jo starp pretējā virziena joslu visiem ledus ceļiem ir izveidota pietiekami plata «sadalošā josla». Atzīstam šo par pievilcīgāko no līdz šim redzētajiem ledus ceļiem. Arī te tālumā redzams kustībā esošs prāmis.

Kuivastu–Virtsu ledus ceļš

Vieta, kur vasaras laikā pāri ar prāmi brauc tie, kas pakļāvušies Igaunijas lielākās salas – Sāmsalas – valdzinājumam. Tiesa gan, Kuivastu osta atrodas uz citas salas – Muhu. Šoreiz Suur väin (tulkojumā – Lielais šaurums) atšķirībā no citām reizēm šķērsojam netradicionālā veidā – pa ledu. Ledus ceļš izmet plašu loku uz ziemeļiem no prāmja ceļa (kas, protams, kursē) un nobrauc diezgan tuvu Kesselaid salai. Veikti vēl 12 km pa ledu! Iebraucot Virtsu ostā, esam īstenojuši diezgan unikālu braucienu ar auto cauri četrām lielākajām Igaunijas salām, ne reizi neuzkāpjot uz prāmja vai cita peldlīdzekļa!

Munalaid–Kihnu salas ledus ceļš

Ko darīt ar pēdējo ledus ceļu? Iepriekšējās dienas informācija liecina, ka tas vēl nav satiksmei atvērts. Riskējam un dodamies Munalaid ostas virzienā. Vietējais posteņa vīrs saka, ka ledus ceļš tikai šorīt esot atvērts. Ir paveicies! Sajūta kā arktiskajos apgabalos, jo Kihnu salas šaurā strēlīte pie apvāršņa ir knapi manāma. Turp un atpakaļ sanāk 24 km. Pa ceļam – kā jau parasti – daudzas plaisas un tām pārlikti koka laipu tiltiņi. Izmetam arī nelielu loku pa Kihnu salu, kur pārsteidz labi iztīrītie lauku ceļi. Nu ko – vienai dienai iespaidu bijis gana!

Kopsavilkums. Vienā diennaktī:

  • izbraukti visi seši Igaunijas ledus ceļi;
  • pa ledus ceļiem kopumā ar auto nobraukti 105,5 km;
  • 6 stundu laikā pabūts piecās salās: Vormsi, Hījumā, Sāmsalā, Muhu un Kihnu;
  • kopumā nobraukti aptuveni 800 km;
  • ceļā no Rīgas un atpakaļ pavadītas aptuveni 15 stundas. •

 

¹ jäätee – ledus ceļš (igauņu val.)