Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 

 

 
 

Izdrukāt

Par šo rakstu saņemta 1 atsauksme
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Ekonomiskas auto vadīšanas pamatprincipi

Līga Bulmeistere


Kā iegādāties pēc iespējas ekonomiskāku auto, kā braukt vides un maciņam draudzīgāk, stāsta autosporta kluba «AJmotorsports» valdes priekšsēdētājs un autovadītājs ar 30 gadu stāžu Ainars Jenčs.


Kamēr pasaules naftas magnāti biržās bīda kauliņus šurpu turpu un strīdas par katra apritē esošā naftas produktu barela cenu, degvielas uzpildes stacijās Latvijā benzīna un dīzeļdegvielas cena jau labu laika sprīdi pārsniedz astoņdesmit santīmu par litru. Degvielas cenai strauji tuvojoties latam par litru, ceru, ka par ekobraukšanu aizdomāsies ne tikai tie, kuri cenšas mazināt gaisa piesārņojumu un CO2 emisijas, bet arī tie, kam ekobraukšana nozīmē ekonomiju, nevis ekoloģiju.

«Taupīgs» auto

Ja gatavojies pirkt auto, iesaku izvēlēties spēkratu ar optimālu dzinēja tilpumu un svaru. Ja zini, ka pārsvarā ar to brauksi viens, vari izvēlēties auto ar maza tilpuma, piemēram, 1,1–1,4 litru, dzinēju, jo degvielas ekonomija attaisnosies tikai tad, ja tam būs jāpārvadā neliels svars un degvielas patēriņš iekļausies ražotāja paredzētajos 4–6 l/100 km. Optimālais dzinēja tilpums, lai auto būtu gan ekonomisks, gan arī pats braucējs nebūtu kā viendienītis, kurš nespēj ne apdzīt citus auto, ne ātri izkustēties no vietas, būs 1,6–2,0 litru tilpums automašīnām ar benzīna dzinēju un 1,6–2,5 litru dīzeļdzinēja auto.

Pērkot automašīnu, jāatceras, ka mainīts arī valsts nodevas aprēķins, proti, paredzēts, ka vieglajiem automobiļiem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, nodoklis tiks noteikts pēc vieglā automobiļa pilnās masas, motora tilpuma un jaudas. Tātad – jo lielāks motora tilpums un lielāka tā maksimālā jauda, jo lielāks būs nodoklis.

Dzinēja tilpums: dzinēja cilindru kopējais tilpums, kas izteikts kubikcentimetros vai, visbiežāk, litros. Tas nozīmē, ka dzinējs, kura tilpums ir 1598 kubikcentimetri, tiks saukts par 1,6 litru dzinēju. Kopumā – jo lielāks dzinēja tilpums, jo lielāku jaudu tas spēj attīstīt.

Kura degviela lētāka?

Uzskata, ka dīzeļdzinēja auto ir izturīgāki un ekonomiskāki nekā benzīna dzinēja automašīnas, taču tas attaisnojas tikai pie nosacījuma, ka dīzeļdzinējs ir labā tehniskajā stāvoklī. Ja noskatītais auto ir vecāka gadagājuma, jāapsver, vai ir vērts it kā ekonomiskuma dēļ pirkt dīzeļauto, jo parasti tas ir krietni dārgāks nekā tāda paša modeļa benzīna automašīna. Ja automašīna ir aprīkota ar liela tilpuma dzinēju, ekonomijas nolūkos var papildus uzstādīt gāzes iekārtu un auto darbināt ar gāzi, kas litrā maksā gandrīz uz pusi mazāk nekā benzīns un ir arī videi draudzīgāka degviela. Ja tiek mēroti lieli attālumi, tad Ls 150-300 ieguldījums gāzes iekārtā sevi attaisnos jau pēc ne tik ilga laika.

Skaistums prasa upurus

Pēdējā laikā auto «mode» atgriežas pie klasiskajām tendencēm, kas nosaka, ka vispievilcīgākais ir tieši rūpnīcas dizaineru radītais auto izskats, nevis ar dažādiem atšķirīgiem dizaina elementiem uzlabotais. Lai auto nepadarītu smagāku un līdz ar to neekonomiskāku, vajadzētu atteikties no domas uz tā likt dažādus spoilerus un citus dekoratīvus elementus, kā arī izvēlēties tāda izmēra diskus un riepas, kā paredzējis autoražotājs, nevis, piemēram, 16 collu disku vietā skaistuma vārdā uzlikt 18 collu diskus un līdz ar to zaudēt 1–2 l/100 km.

Ekonomisks braukšanas stils

Visekonomiskākais ātrums ir sasniedzams ar augstāko iespējamo pārnesumu un minimāliem, stabiliem motora apgriezieniem, t.i., braucot ar piekto pārnesumu un izmantojot augstāko iespējamo pārnesumu pie mazāka ātruma nekā 100 vai 90 km/h, iespējams ietaupīt vismaz 2-3 degvielas litrus uz 100 km.

Optimāls riepu spiediens un bremzēšana

Regulāri jāseko līdzi situācijai uz ceļa, jo tā var izvairīties no liekas bremzēšanas un citiem manevriem, kas papildus tērē degvielu. Ir teiciens, ka katra lieka bremzēšana ir degvielas izliešana zemē. Tā vietā, lai pirms krustojuma vienmēr bremzētu ar motoru un apstātos, var laikus ieslēgt neitrālo pārnesumu, ļaut mašīnai ripot un tikai tad, ja nepieciešams, piebremzēt. No ripināšanas gan jāizvairās ziemā, kad ceļa segums ir slidens. Lai aizmugurē braucošo pabrīdinātu, ka samazini ātrumu, uz īsu mirkli piespied bremzes pedāli.

Pareizs spiediens riepās ir no 1,7 līdz 2,5 atmosfērām atkarībā no automobiļa markas un modeļa. Precīzi to vari uzzināt, apskatot degvielas bākas vāciņu. Ja spiediens riepās būs pareizs, tās kalpos ilgāk un degvielas patēriņš nepalielināsies, kā tas notiks, ja brauksi ar pazeminātu spiedienu. Taču arī pārcensties nevajadzētu – pārpumpētas riepas ne vien apgrūtinās auto vadāmību un ritošo daļu, bet var apdraudēt arī tavu drošību, jo vasarā tās var vienkārši pārsprāgt.

Ilgi nesildi un nevadā lieku svaru

Mūsdienās automašīnu pirms braukšanas vairs nevajag ilgstoši sildīt tukšgaitā, lieki dedzinot degvielu. Vasarā pietiks ar minūti, bet ziemā auksto dzinēju tomēr labāk padarbināt kādas piecas minūtes, līdz tas uzsilst. Tas ir tieši tik daudz, lai notīrītu no apsnigušās mašīnas sniegu vai noskrubinātu leduspuķes no stikliem. Atceries: jo motors mazāk sildīts, jo saudzīgāk sākumā jābrauc, pārvietojoties ar nelieliem apgriezieniem un iespējami augstāku pārnesumu.

Laikā nenomainīta eļļa, aizdedzes sveces, kas nokalpojušas savu mūžu, nenomainīts un aizsērējis degvielas filtrs, netīrs gaisa filtrs, nepareizi nostādīta aizdedze, izregulējusies barošanas sistēma (karburators vai iešprice) arī krietni ietekmē degvielas patēriņu.

Nepārslogo auto un nevadā bagāžas nodalījumā liekas mantas. Arī jumta bagāžnieks un pat atvērti logi rada papildu gaisa pretestību, un tas palielina degvielas patēriņu par 20% un pat vairāk, it īpaši, ja braukšanas ātrums ir virs 70 km/h.

Plāno maršrutu

Pareizi novērtējot situāciju uz ceļa, izvairoties no nevajadzīgiem manevriem un liekas bremzēšanas, autovadītājs var būtiski samazināt degvielas patēriņu. Sastrēgumi ir lielākie degvielas rijēji, tāpēc svarīgi jau laikus izplānot braukšanas maršrutu, izvēloties nevis taisnāko ceļu, bet gan brīvākās ielas. Katra lieka apstāšanās un braukšanas uzsākšana rada degvielas papildu patēriņu.

Ievērojot atļauto braukšanas ātrumu, potenciālais ietaupījums būs ne tikai nesamaksātā soda nauda, bet arī degvielas izmaksas, jo, automašīnai palielinot ātrumu virs 40–50 km/h, palielinās degvielas patēriņš. Pārsniedzot ātrumu virs 90 km/h, degvielas patēriņš pieaug īpaši strauji.

Nebaro elektrovampīrus

Degvielas patēriņu ietekmē ne tikai braukšanas stils, ātrums, bet arī tas, cik papildu ierīces automašīnā tiek darbinātas. Lielākais strāvas patērētājs un degvielas ēdājs ir kondicionieris, tādēļ jāizvērtē, kad un vai tiešām vajag šo ekstru. Izslēdz elektriskos spoguļus, kā arī sēdekļu un stiklu sildītājus, kad tie savu darbiņu padarījuši un nav vajadzīgi.

Autobraucēja zaļie principi:

  • izvēlos pēc iespējas mazāka dzinēja tilpuma auto;
  • esmu pieklājīgs pret līdzcilvēkiem un nedarbinu auto tukšgaitā iekšpagalmos;
  • nekad nemetu atkritumus tam neparedzētā vietā;
  • braucu atbildīgi un taupu gan naudu, gan vides resursus;
  • neaizraujos ar auto ķīmijas un smaržīgo spoguļa piekariņu lietošanu;
  • kad vien iespējams, eju kājām, braucu ar velosipēdu vai sabiedrisko transportu. •