Vides Vēstis
Viss atpūtai dabā
Dabas dati

Bioloģiski!
 

 

Biodegvielas automāta svinīgā atklāšana. No labās: zemkopības ministrs Mārtiņš Roze, SIA «Statoil Latvija» izpilddirektore Baiba Rubess un vides ministrs Raimonds Vējonis.

SIA «Statoil Latvija» izpilddirektore Baiba Rubess.
 

Izdrukāt

Par šo rakstu saņemtas 5 atsauksmes
Apskatīt atsauksmes · Pievienot atsauksmi

Biodegvielas mucai spunde vaļā!

Pēteris Polītis

12. septembrī degvielas uzpildes stacijā «Statoil» Rīgā, K. Valdemāra ielā, pašā dienas karstumā neviena mašīna aptuveni divas stundas netika pie dienišķās uzpildīšanās, jo tā bija nožogota ar strīpainām lentēm. Zaļajos mauriņos un pie DUS ēkas varen braši gozējās no salmiem pīti cilvēki – vīrieši un sievietes. Bija arī cilvēki ar miesu un asinīm, turklāt ne jau šādi tādi: vides ministrs Raimonds Vējonis, zemkopības ministrs Mārtiņš Roze, Rīgas Vides komitejas priekšsēdētājs Dainis Īvāns... Pulcējās arī paprāvs bariņš žurnālistu un vienkārši ieinteresēto, jo te notika ievērības cienīgs notikums – Rīgā tika atklāts pirmais biodegvielas uzpildes punkts.

Par biodegvielas nepieciešamību tiek runāts daudz un jau ilgi. It kā skaidrs, ka biodegviela, ko var ražot vietējie lauksaimnieki (tās sastāvā ir 85% bioetenola, ko ražo no Latvijā audzētiem graudiem, un tikai 15% parastā benzīna), ir gan videi draudzīga prece, gan arī lētāka, jo degviela vairs tādos daudzumos nav jāiepērk. Tomēr biodegvielas ieviešana pie mums notiek lēni un svinīgi, jo allaž atrodas pilnīgi nepārvarami šķēršļi, kas vairāk gan liek domāt par parastās degvielas uzpircēju un izplatītāju dziļo un pamatīgo neieinteresētību biodegvielas ienākšanai tirgū. Taču Eiropas Savienības prasība ir nepielūdzama – līdz 2010. gadam 10% degvielas jābūt tieši biodegvielai. Un nu jau ir pēdējais laiks sākt ar to tirgoties, ja gribam izpildīt šo prasību.

Interesants fakts: izrādās, ka jau 30. gados Latvijā tirgoja un arī lietoja biodegvielu – latolu.

Nu degvielas uzpildes stacijā «Statoil» K. Valdemāra ielā var piebraukt pie zili iekrāsota degvielas uzpildes automāta ar numuru E85 – tā ir biodegviela. SIA «Statoil Latvija» izpilddirektore Baiba Rubess solīja, ka šādas vietas kļūs arvien biežāk sastopamas.

Biodegviela ir arī krietni lētāka, un baumas par to, ka ziemā tā sabiezē un nedarbojas, ir nepatiesas. Vienīgais, kas varētu stāties pretī straujai biodegvielas izmantošanas izplatībai, ir mūsu pašu mašīnas – to dzinēji diemžēl nav piemēroti šīs degvielas lietošanai. Latvijā pagaidām tirgo tikai vienas markas automobiļus, kas jau ir aprīkoti ar biodegvielai piemērotiem FFV tipa dzinējiem, – SAAB9 Bio-Power. Taču ir vēl kāds variants: pērkot jaunu automašīnu Volvo, Renault Megane, Ford Focus, Citroen C4 BioTech, Peugeot 307 BioFlex, tās iespējams pasūtīt ar tajās jau ierīkotiem FFV dzinējiem.

Atliek vien izdarīt pareizo izvēli: pildīt savas mašīnas bākā benzīnu vai dīzeli un būt neglābjami vecmodīgam un izšķērdīgam, vai arī pievienoties jaunajai autolietotāju paaudzei, kas domā ne tikai par savām ērtībām, bet arī par to, lai taviem bērniem nākotnē būtu kāds prieks dzīvot. •